verslag van Frankrijk

gr5vlag

Verslag van de GR 5...Een eindeloos pad

maandag 22-08-2006 (m'n verjaardag)

Abreschviller - Schirmeck

Afstand 31,4 km

In de nacht heeft het weer behoorlijk geregend maar binnen hielden we het weer droog. Tegen achten werden we geattendeerd door de bakker die met zijn handel aan de campingpoort stond. We kochten er wat brood, gebak en een ei wat me de vorige dag kapot was gegaan. Het ronde brood had ik graag gesneden, wat de bakker daar ter plekke met de hand voor mij ging snijden. Sorry, ik wist niet dat hij daarvoor geen apparatuur had.

Kwart over elf zaten we, nadat we ons een stuk verliepen tot nabij een hospitaal boven op een heuveltje in Lettenbach te genieten van een stukje gebak, het goede weer, en het fraaie uitzicht. We vieren in besloten kring mijn verjaardag, samen met de bomen en de vogels om me heen. Er kwamen wat sms jes en telefoontjes op mij af.

Tegen zes uur in de middag waren we pas op de Col du Donon. Even wennen aan het klimmen. Een prachtige tocht ernaar toe waar we uitgekient met onze watervoorraad omgaan. Het laatste stuk naar de top staat niet zo lekker aangegeven. We verlopen ons dan ook een stukje. Het was prachtig weer, de zon scheen en er waren meerdere mensen op de top. We bekeken het oude romeinse bouwwerk wat boven op de berg staat en genieten van het uitzicht.

Toen we een kop koffie hadden gemaakt en we weer naar beneden gingen was het toch nog een behoorlijk stukje lopen en we moesten nog een camping zoeken. We besloten te proberen het laatste stukje te liften. Je weet nooit. De derde auto stopte al. (zien wij er goed uit of niet??) Een vriendelijke jongeman bracht ons naar Schirmeck op een plek waar tien jaar geleden inderdaad een camping was geweest. (oude versie van z'n navigatie) Verder is er helemaal geen camping in Schirmeck. Hmm. Even aanbellen en kijken wat er te regelen valt. We vertelden dat we de volgende dag naar Nancy wilden gaan. Dat was niet zo'n makkelijke verbinding volgens hem en de jongeheer bood aan dat hij ons de volgende dag zou komen ophalen om 7.00 Uur op weg naar z'n werk in Baccara en ons daar op de trein zou zetten. Van daar was er een uitstekende treinverbinding naar Nancy. Mooi geregeld hoor. We bellen bij het huis in Schirmeck aan. Er is een groot grasveld. We leggen de situatie uit en kamperen voor een nacht vonden ze ook daar geen enkel probleem. Zo gezegd zo gedaan. In de donkere nacht horen we de treinen weer langs denderen.

Woensdag 23 augustus

Schirmeck - terug naar de auto in Liverdun

Als we om 6.00 uur in de ochtend opstaan, zien we dat de tent erg nat is, we ontbijten, en om 7.00 Uur worden we door onze lift opgehaald en gebracht naar het station in Baccara. Daar wachten we vijf minuten en zitten dan al in een luxe trein naar Nancy. Altijd weer frusterend als je binnen een mum van tijd weer terug bent nadat je weet hoe lang je op die afstand gelopen en gezwoegd hebt. Op het station in Nancy doen we een poging onze rugzak in een kluis onder te brengen wat op dat vroege tijdstip niet lukt. Het is daar allemaal nog handwerk. Je kent dat wel: " mannetje, petje, uniform, streep erop...". De "kluisman" is er pas om kwart over tien en vraagt er ook nog eens vijf euro per tas voor. We besluiten de rugzakken dan maar verder bij ons te houden, dan doen we tenslotte al dagen. We bezoeken het Stanyslasplein. Werkelijk meer dan de moeite waard.

We maken daar een rondrit met een treintje waar ik de jongste inzittende ben. Lache zeg. Ook nuttigen we een veel te dure bak koffie bij een chique restaurant op het plein en staren we de voorbijsloffende passanten aan. Tegen 12 uur zitten we in de trein van Nancy naar Liverdun. In Liverdun aangekomen nemen we de auto, die er nog ongeschonden bijstaat, en doen de laatste inkopen bij de plaatselijke Lidl. We gaan zuidelijker Frankrijk in om nog twee weken te genieten van een vakantie in de Drome.