verslag van Frankrijk (de Alpen)

gr5vlag

Verslag van de GR 5...Een eindeloos pad

22 juli 2012

Chalets d'Arleve (1865 m)-Les Houches (1008 m)

Brrrr. dat was een koude nacht zeg. Het ijs stond in de vroegte op de tent en toch hebben we lekker geslapen. Als je maar moe genoeg bent gaat dat wel. We maken even een warm bakje koffie en genieten van de zonsopgang tegen de bergen in. Mooi te zien hoe de zon speelt in het landschap. Wat een prachtig gebied zeg. Dat maakt elke inspanning weer goed en meer dan de moeite waard.

terug naar Index GR5

Zonsopkomst tijdens een kopje koffie

anterneHouches

vroeg in de ochtend op de Chalets d'Anterne. en nu op pad naar de Col du Brevent.

Het pad langs de bergen loopt steeds weer wat hoger en hoger. Soms komen er ook moeilijke stukjes in voor. Af en toe maken we halt en nemen we ook de tijd om te genieten van dit spectakel.

Col du Brevent. (2368 m)

wandelaars op de Col du Brevent. (2368 m) stenen zo groot als een huis.

De col du Brevent is een waar spectakel waar je ook met een lift kunt komen. Het genieten is dan ongetwijfeld een stuk minder. Er is een restaurant aanwezig met een mooi uitzicht als het weer helder is.

we lopen door stukken eeuwige sneeuw

Als we aan de top van de Brevent zijn zien we ook voor het eerst de Mont Blac (Geweldig. Daar werd ik even stil van

Col du Brevent (2368 m) Het dan 11.00 Uur in de ochtend.

Col du Brevent (2368 m) Lagzaam wordt het meer klimmen dan lopen

Col du Brevent (2368 m) Dit is het pad omhoog ....

Niet geschikt voor mensen met hoogtevrees

kabelbaan op de Col du Brevent

Opname gemaakt op de col du Brevent met op de achtergrond de Mont Blanc en in het dal ligt Chamonix.

Chamonix.

sneeuw op de Mont Blac.

Na het bezoek aan de Brevent gaan we dalen richting Les Houches

orienteringbordje vanuit refuge Bel Lachat

Het is nog een hele tippel naar Les Houches maar als we dan eindelijk beneden zijn komen we bij een statue du Christ-Roi. Het is een foeilelijk gebouw en we blijven daar dan ook niet lang hangen. We zien in de verte Les Houches al liggen.

les Houches

Statue du Christ-Roi

Les Houches heeft een eigen stationnetje en een waterzuivering. We lopen middels een brug het spoor over en komen in Les Houches. Een leuk plaatsje maar de camping ligt helemaal aan het einde van het dorp wat we dus nog helemaal moet doorlopen. De camping is eenvoudig maar wel schoon. Er staan veel wandelaars. In de avond gaan we uit eten in het dorpje. Hebben we wel verdiend en even orienteren naar de busverbindingen richting Chamonix. We moeten de auto de volgende dag ophalen in Samoens. Weer een GR5 jaar voorbij. Volgend jaar weer verder. Prachtige tocht hoor.