verslag van Frankrijk (de Alpen)

gr5vlag

Verslag van de GR 5...Een eindeloos pad

zondag 21 juli 2011

Challet de Bise (1502 m) - La Chapelle d'Abondance (1020 m)

Afstand km

Bij Chapelle de Bise waren we vroeg uit de veren. De meeste mensen sliepen nog op de zolder en zodoende hebben we het vertrek in het duister verlaten. Naar beneden waar ons een ontbijt stond te wachten. Ook in het donker trouwens, want slechts op bepaalde momenten van de dag is er stroom in chalets de Bise. Het had wel wat. Al spoedig kwamen er meerdere mensen naar beneden. De regen kletterde nog steeds stevig op het golfplaten dak. In stilte aten we het ontbijt, pakte de kleding van de haak die nog steeds erg klam aanvoelde. We trotseerde de regen en gingen weer door. Als eerste een bergje over.

We hadden de kilometers van de loodzware etappe van de dag nog goed in de benen. Eerst maar eens naar Chapelle d'Abondance zien te komen. Onderweg zagen we nog diverse orchideen staan. Bijzonder fraai. In stilte liepen we naar boven toe, er passeerde de berg tussen twee toppen in. Nu ging het langzaam in zuidelijke richting naar Chapelle d'Abondance.

Terwijl wij genoten van de prachtige orchideeen in de wegkanten zagen we een grote tractor druk in de weer om alle "graskanten" vol met orchideeen met de grond gelijk te maken. brr. Hoezo natuurbeleid. God, ze weten niet wat ze doen....... Vergeef het hun.

Onderweg ontstaat er nog wat verwarring hoe de route nu precies loopt. Een aantal medewandelaars komt er ook niet uit. We volgen het riviertje stroomafwaarts nadat we eerst een bruggetje zijn overgegaan. Eenmaal aangekomen in Chapelle d'Abondance duiken we een restaurant in. Zo ook onze medewandelaars. Nadat we op temperatuur zijn gekomen informeren we naar de weersverwachtingen. Voorlopig alleen maar regen, regen en regen. Temperatuur in het dorp is 14 graden. Hartje zomer. We besluiten zo niet verder te lopen. Ook onze medelopers die ook in het restaurant zitten besluiten niet verder te gaan. We nemen de bus richting Annemasse waar onze auto staat. We gaan richting de zuidkust van Frankrijk om daar een paar weken te genieten van wat zon en op de terugreis, indien het weer dan beter is, de route dat jaar nog te vervolgen.

Na onze vakantie in het zuiden zijn de voorspellingen nog steeds erg slecht. Jammer jammer. We gaan volgend jaar verder en hopen dan op beter weer.