verslag van Frankrijk

zondag 16-04-2006

Lorry-Les-Metz - Ancy sur Moselle

Afstand 15 km

Gewekt door neerdwarrelende regendruppels op de tent. We slapen wat langer (het is tenslotte paaszondag) en ontbijten, geleund met onze rug tegen de oude stadsmuur, en vervolgen ons pad, wat gaat door het dorpje om dan te klimmen naar Fort de Plappeville. Dit is slechts een van de talrijke forten die Metz omringen. In deze omgeving zien we ook verschillende plekken waar regelmatig legeroefeningen zijn. We laten het voor wat het is. In de verte zien we de stad Metz liggen met zijn prachtige kathedraal, die hoog boven de stad uitrijkt. Als we tijd krijgen gaan we die beslist bezoeken. De natuur is fraai en een volle bloemenzee is ons deel. We komen in het dorpje Scy-Chazelles waar we een romaans kerkje bezoeken met daar het graf van Robert Schuman (de vader van het verenigd Europa ) We passeren de dorpjes Moulins les Metz en Jussy en komen dan in Vaux. Dit is een leuk Frans gehucht met een fraaie kerk. We houden er even halt en bekijken ook het schoolplein (le cour). Als we verder gaan lopen we Ars sur Moselle binnen en duiken, net voordat er een verschrikkelijke regenbui losbarst, de kroeg binnen om toilet te maken, wat te drinken en te schuilen. Dat was net op tijd. De regen houdt even aan en we besluiten dan maar een potje mens erger je niet te doen in super mini formaat. (lichtgewicht) De dobbelsteen is zonder leesbril bijna niet te zien en er breekt dan ook hilariteit uit in de kroeg als deze op de grond valt. Samen met de kroegbaas zoeken we op handen en voeten. De Fransen kijken ons vragend aan waar wij mee bezig zijn. Ook hier een t.v. aan de muur met ditmaal een voetbalwedstrijd. Mannen zitten ademloos te kijken. Ria heeft als eerste de pupkes binnen. (Grrrrr..) Ze is uiterst bedreven in het zes gooien en anderen eraf meppen, waarmee ze duidelijk geen verdere vrienden maakt. Nadat het opgehouden heeft met (hard)regenen gaan we weer verder, en prikken we onze haringen in de grond bij het gehucht Ancy sur Moselle. Een plek met een prachtig bankje en tafeltje in een weitje met wat bloeiende fruitbomen. Wat wil je nog meer?

We hebben fraai zicht op het dorpje. Het kon gemaakt zijn voor ons. Ria ging naar beneden in het dorp eens een kijkje nemen bij de dienstregeling van het stationnetje. Dat blijkt een hele studie te zijn (zie foto) maar volgens de dienstregeling zou er morgen rond 09.05 uur een trein moeten komen op dit afgelegen "station" die ons naar Metz kan vervoeren. Een kaartje kopen is in deze Franse bouwval niet mogelijk. Enige informatie vragen ook niet. Ik herken het trillend geluid van een sprinkhaanrietzanger in het nabijgelen bosje maar kan hem door de (schele) verrekijker van Ria niet ontdekken. Deze vogel horen we de hele nacht door zingen en ik geniet ervan.

in geval van nood kun je hier altijd even bellen

Vroeg opgestaan om die eerste trein te nemen en beneden aangekomen zijn we blij verrast als dat inderdaad zo blijkt te zijn. In dit station hebben we niet zoveel vertrouwen. Tot onze stomme verbazing komt er een superluxe trein langzaam binnen rijden en in no time staan we in Thionville waar we ons middels een taxi vanaf het station naar Fontoy laten brengen waar onze auto nog ongeschonden staat. De plaatselijke bakker is ook open en we nemen daar wat lekkers met een bakje koffie. Binnen anderhalf uur met openbaar vervoer weer op de plek waar wij drie dagen op hebben gezwoegd. We besluiten nog een bezoek te brengen aan Metz. De grote kathedraal van Metz maakt me klein, zet mijn niet te stille gedachte weer aan het werk. We genieten van de orgelmuziek, het prachtige glas in lood en vooral de mistieke sfeer die dit gebouw uitstraalt. Een fraaie afsluiting van weer een heerlijk stukje avontuur.

Donderdagavond 29 juni 2006. Na een fotoklus hebben we de spulletjes in de auto gegooid en vol goede moed richting het zuiden vertrokken. Op mijn tom tom ingegeven dat ik naar de plaats Luxemburg wilde, en daarom volgde onze weg een korte, maar misschien niet de snelste weg die er was. Rond de klok van half elf in de avond, na de "toeristische" route en enige wegopbrekingen, komen we aan bij het nog steeds verlaten station van Ancy sur Mosell. Wat een schroot zeg. Er hangt een mysterieuze sfeer rond het station zo in de avond. Het is er stil. We hadden bedacht in dit dorp de auto te parkeren voor een aantal dagen. Het is een gat van een dorp en daar zou onze trouwe "viervoeter" wel aan aantal dagen zonder problemen geparkeerd kunnen staan. Maar eerst moeten we nog een plekje zoeken om te slapen. Liefst iets met gras en vlak. Ja…en als je dan al snel een bordje ziet met de tekst "Stade" is de keus niet moeilijk. (N49 03.143 E6 03.749) Aan de zijkant van het plaatselijk voetbalveld dus. De tent stond in een vloek en een zucht. We hadden echter niet zo snel in de gaten dat er om de vijf minuten wel een trein (goederenvervoer) langs denderde. Daar hebben we die nacht dus menigmaal van wakker gelegen.