Verslag van de GR 5 ...

Een eindeloos pad

verslag van Frankrijk (Rhône-Alpes)

16 Augustus 2014

Fouiliouse (1891 m) - Larche (1649 m)

Vandaag gaat de route naar Larche. Volgens de boekjes een route van een kleine 6 uur. Moet dus te doen zijn. Meestal zijn de tijden aan de korte kant gehouden merken we. Nadat we afgerekend hebben vertrekken we "en route". We passeren het oude kerkje van het dorpje waar ook de startplaats is van de GR6 (Alpen-Oceaan) We lopen richting St. Paul sur Ubaye.en vervolgend in zuidoostelijke richting naar Larche. Na enige tijd klimmen door een Lariksbos en enkele beekjes te hebben overgestoken komen we bij de Col du Vallonet (2524 m) Het weer is geweldig.

Daarna gaan we verder richting Larche. Op de route zien we het meer van Vallonet (2517 m) liggen. Het pad gaat over de flank van een berg. We komen op een gegeven moment langs een oud en vervallen kazerne waar we een zwitserse soldaat tegenkomen die in dat gebied op oefening is. Ook treffen we daar weer onze vriend Florent. Hij heeft een bezoek gebracht aan het nog hoger gelegen fort "tete de Viraysse". De kazerne ziet er vervallen uit en het is van binnen te bezichtigen. We bereiken dan de Col de Mallemort (2558 m)

Verder lezen

terug naar Index GR5

Schermafbeelding20140710om192738

De weg daalt verder in zuidelijke richting. Naar links kijkend krijgen we nog een fraai zicht op het oude fort Tete de Viraysse. We komen wat kudde's schapen tegen die zich tegoeddoen aan het malse gras. Via een grindpad lopen we langzaam het dorpje "Larche" binnen.(1769 m) Dit dorp is verwoest door de Duitsers in 1944. We bezoeken de moderne kerk om te bidden voor de zielenrust van een plotseling gestorven vriend van Carol. Het houdt ons erg bezig. We drinken wat samen met Laurent, bezoeken de plaatselijke VVV en instaleren ons in de Gite zodat we de rugzak af kunnen doen. Die avond besluiten we om ons eigen potje te koken. Dat hadden we achteraf beter niet kunnen doen want die avond werd er heerlijk gekookt. Tijdens de zonsondergang naar buiten kijkend zien we prachtig het oude fort Tete de Viraysse boven op de berg liggen. Larche ligt aan de Italiaanse grens.