verslag van Frankrijk

Verslag van de GR 5...Een eindeloos pad

Zondag 12-07-2015

Aspremont - Nice

Na een nacht op de camping in Saint Etienne de Tinee, vertrekken we heel vroeg met de auto richting Aspremont. In St. Etienne de Tinee zien we nog twee dassen die in het dorpje aan het rondscharrelen waren. Om 5.15 Uur arriveren we in het dorpje Aspremont. We stallen de auto op een parkeerplek. Het pittoreske dorpje ligt er op dit moment verlaten bij en van de marktdrukte die we gisteren zagen is niets meer te herkennen. Deze dag gaan we lopen met een lichte dagrugzak. Lijkt me heerlijk om zo Nice binnen te lopen. We moeten eerst nog een klein colletje over. Dit is waarschijnlijk gedaan vanwege het fraaie uitzicht op Nice.

Middels een bosrijke omgeving kunnen we op deze zonnige zondagochtend Nice binnenlopen. De eerste trimmers komen ons op dit vroege tijdstip al tegemoet gerend. Om half negen passeren we het eerste bordje NICE. Gehaald. Vijftien jaar heeft onze vakantie gestaan in het teken van wandelen over de GR5. Vakantie’s van wandelen, afzien maar vooral genieten. Een emotioneel moment.

Nabeschouwing

terug naar Index GR5

In Nice aangekomen, drinken we nog wat in een parkje om vervolgens op zoek te gaan naar het bord wat definitief het eindpunt van de GR5 betekend. Dat bord staat in een soort botanische tuin in Nice (Maison de l’environnement). We vonden het vrij snel maar toen we de oprijlaan betraden kwam ons een man tegemoet op een brommer. “Helaas…. u kunt niet verder want er zitten wespen en gisteren zijn er al diverse mensen gestoken, ik ga nu afsluiten”…… (Was dit het programma verborgen camera ?) "Meneer… moet u eens even naar me luisteren", zo begon ik mijn verhaal. (ben op Franse les geweest) We zijn inmiddels 15 jaar op pad naar dit bord van de GR5. ohh. sorry, GR5 … ik begrijp het…de GR5. Even viel er een stilte....Gaat u maar verder, ik sluit wel wat later. Erg vriendelijk en begripvol.

We maken de gebruikelijke plaatjes, genieten nog even en lopen hierna verder naar de zee, nemen een heerlijke duik en genieten van deze koele weldaad. Een ietwat vreemd gezicht zo op het strand in onze lopers-outfit. We scharrelen nog even door Nice op deze zondagmiddag en op het einde van de dag nemen we de bus terug naar Aspremont waar de auto staat om in de avond weer naar de camping in Saint Etienne te gaan. Daar staan Bertus en Els nog. We vieren een klein GR5-feesje. Weldra zullen ook de kanjers Bertus en Els binnenlopen in Nice.